سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

image
brain

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که عروق خونی مغز پاره شده و یا انسداد عروق در این بافت گسترش یابد. در صورت عدم درمان سریع سلول های مغز سریعا از بین می روند که نتیجه آن می تواند ایجاد ناتوانی های جدی و حتی مرگ باشد.

علائم سکته مغزی چیست؟

  1. بی حسی یا ضعف ناگهانی به ویژه در یک سمت بدن
  2. تغییر ناگهانی در دید یک یا هر دو چشم
  3. مشکل در بلع
  4. سردرد ناگهانی و شدید با علت ناشناخته
  5. مشکلات ناگهانی در راه رفتن، تعادل و سرگیجه
  6. سردرگمی، مشکل در صحبت کردن یا درک دیگران
  7. برهم خوردن تعادل بدن به طور ناگهانی که احتمالا با حالت تهوع، استفراغ، تب وسکسکه همراه است

سکته مغزی ایسکمیک

سکته مغزی ایسکمیک متداول ترین نوع سکته مغزی است. تقریبا از هر 10 مورد سکته مغزی، 9 مورد از آن سکته ایسکمیک است که دلیل آن ایجاد لخته خون در عروق داخلی مغز است. لخته خون ممکن است در نقطه ای خاص گسترش یافته و یا از سایر نقاط بدن به مغز رسیده باشد. چنانچه سرخرگ خون رسان به مغز بسته شود این نوع از سکته مغزی رخ می دهد.

سکته مغزی هموراژیک

این نوع از سکته مغزی که کمتر متداول است بیش از سایرانواع سکته مغزی به مرگ منجر می شود. سکته مغزی هموراژیک زمانی رخ می دهد که عروق خونی تضعیف شده و پاره شوند که نتیجه آن خون ریزی داخلی مغز است.

سکته مغزی ایسکمیک گذرا

در واقع سکته مغزی ناقص است که در اثر گرفتگی عروق خونی رخ می دهد. اگرچه حمله ایسکمیک گذرا باعث آسیب دائمی مغز نمی شود ولی منجر به بروزعلائم سکته مغزی که چند دقیقه و یا حتی چند ساعت به طول می انجامد می شود. سکته ایسکمیک گذرا می تواند به عنوان علامت هشداری برای وقوع سکته مغزی اصلی محسوب شود از این رو نباید از این حالت چشم پوشی کرد.

چنانچه گمان می کنید سکته مغزی کوتاهی را پشت سر گذاشته اید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید تا احتمال بروز سکته مغزی اصلی به حداقل تقلیل یابد.

علت وقوع سکته مغزی چیست؟

از متداول ترین علل سکته مغزی سخت شدن دیواره شریان های خونی مغز است که به دلیل ایجاد پلاک های چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد فضای کمتری برای عبور خون در عروق باقی گذاشته و از انعطاف عروق می کاهد. لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن عروق خونی غیر قابل انعطاف و بروز سکته مغزی ایسکمیک شود. عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد عدم درمان فشار خون بالاست که سبب انفجار رگ های خونی ضعیف می شود.  

گیاهان مناسب برای درمان و پیشگیری از سکته مغزی

سیر: سیر با کاهش فشار خون و کلسترول مانع از سکته مغزی ایسکمیک می شود و همچنین سیر به عنوان یک ضد انعقاد عمل می کند.

زنجبیل: زنجبیل سبب کاهش کلسترول می شود، گردش خون را بهبود می بخشد این گیاه که رقیق کننده خون است مانع از لخته شدن خون می شود.

زردچوبه: کورکومین موجود در زردچوبه نیز سبب جلوگیری از لخته شدن خون می شود. زردچوبه همچنین دارای خواص ضد التهابی قوی می باشد.

تاثیر رژیم غذایی در سکته مغزی

پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب می تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. مصرف بیش از اندازه چربی و کلسترول می تواند سبب کاهش انعطاف عروق خونی شود. از این رو با پیروی کردن از رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه، غلات و ماهی می توان از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد.

درمان بلافاصله بعد ازحمله

در صورت وقوع سکته مغزی ایسکمیک مناسب ترین درمان تجویز داروی ضد لخته خون است. این داروها زمانی موثر هستند که حداکثر 3 ساعت پس از سکته مغزی مصرف شوند. درمان فوری شامل کنترل فشار خون، خون ریزی و تورم مغز است.   

صدمات بلند مدت سکته مغزی

میزان صدمات وارده به افراد و کاهش توانایی آن ها به شدت سکته مغزی و سرعت عمل در درمان بستگی دارد. نوع صدمه و آسیب، وابسته به ناحیه متاثر در مغز است.

از متداول ترین مشکلات در نتیجه سکته مغزی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بی حسی
  • از کار افتادن دست و پا
  • از بین رفتن توانایی راه رفتن
  • ناتوانی در بلع غذا
  • ناتوانی در سخن گفتن

مشکلات می توانند دائمی و ماندگار باشند اما با اتخاذ روش های درمانی مناسب می توان بسیاری از توانایی های فرد را به وی بازگرداند.

منبع: WebMD