لیستریوز

image
bacteria

لیستریوز چیست؟

لیستریوز از جمله مسمومیت های غذایی است که بر اثر مصرف غذای آلوده به باکتری لیستریا مونوسیتوژنز و ورود این باکتری به دستگاه گوارش ایجاد می شود. در نتیجه ی ابتلا به عفونت لیستریوز در دوران بارداری، به سبب عبور این باکتری از جفت، احتمال سقط جنین، التهاب جفت، عفونت در نوزاد، سقط جنین و مرده زایی وجود دارد.

زنان باردار، نوزادان، سالمندان و بالغین مبتلا به نقص سیستم ایمنی بیش از سایرین مستعد ابتلا به لیستریوز می باشند.

دلایل ایجاد لیستریوز چیست؟

باکتری لیستریا مونوسیتوژنز در آب و خاک یافت می شود؛ از این رو سبزیجات تغذیه شده با کود آلوده، می توانند باعث انتقال این باکتری یه انسان شوند. این عفونت که از بیماری های مشترک انسان و حیوان است از طریق مصرف گوشت آلوده؛ غذاهای فراوری شده، شیر خام و پنیر نرم انتقال می یابد.

علائم عفوت با لیستریوز چیست؟

علائم لیستریوز شامل تب، دردهای عضلانی و گاهی اوقات تهوع و اسهال است. چنانچه عفونت به دستگاه عصبی گسترش یابدعلائمی همچون سردرد، سفتی گردن، گیجی، از دست دادن تعادل و تشنج بروز می یابد. این در حالیست که ابتلا به این عفونت در زنان باردار ممکن است شبیه به آنفلونزا خفیف باشد.

تشخیص لیستریوز چگونه است؟

تشخیص لیستریوز توسط پزشک و با بررسی علائم بالینی، سوابق بیمار و بررسی وضعیت غذایی و محیطی وی صورت می گیرد. انجام تست تشخیصی لیستریا بر روی نمونه ی خون، از دقیق ترین روش های تشخیصی این بیماری است.

چگونه از ابتلا به لیستریوز پیشگیری کنیم؟

  • گوشت خام را جدا از سبزیجات،میوه ها،غذاهای پخته شده و غذاهای آماده برای خوردن نگه دارید.
  • گوشت باید کاملا پخته شود.
  • محصولات لبنی باید با شیر پاستوریزه درست شوند تا خطر ابتلا به آلودگی مواد غذایی به حداقل برسد.
  • گوشتی که کاملا در کارخانه پخته شده ممکن است بعد از پختن و قبل از بسته بندی آلوده شود، از این رو هات داگ باز نشده و یا گوشت پخته را نباید برای بیش از 2 هفته در یخچال و فریزر ذخیره نمود و اگر بسته ها باز شده باشند باید ظرف مدت 1 عفته آن ها را مصرف کنید.
  • اشخاصی که با غذا سر وکار دارند باید دست خود را حداقل 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید.
  • از همان چتقو و یا تخته ای که برای بریدن گوشت به کار برده اید جهت سبزیجات استفاده نکنید. همچنین، چاقویی که برای خرد کردن سبزیجات و میوه جات استفاده می شود نباید برای گوشت پخته  مصرف شود مگر اینکه به درستی تمیز شده باشد.

بر خلاف بسیاری از باکتری ها، باکتری لیستریا  مونوسیتوژنز می تواند در یخچال و فریزر رشد کند، بنابراین هنگام ذخیره سازی مواد غذایی که ممکن است آلوده به لیستریا باشند احتیاط کنید.