پاپیلـوما ویـروس‌ها (HPV)

image
Blood cells and papilloma virus in the vein

اچ پـی وی چیست؟

پاپیلوما ویروس ها، ویروس های کوچک بدون پوشش و دارای DNA دو رشته ای هستند که سبب آلوده کردن سلول های اپیتلیوم جلدی و موکوز در طیف گسترده ای از مهره داران عالی می شود.

اچ پـی وی ویروسی متفاوت با HSV (هرپس) و HIV است. بیش از ۱۰۰ نوع ویـروس HPV وجـود دارد که دست کم ۱۳ نــوع از آن در ایجاد سرطان مؤثـرنـد. (انـواع پــرخطــر ویروس)

دو گونه ی ۱۸ و ۱۶ ویروس HPV عامل ۷۰٪ از سرطان های سرویکس (گردن رحم) و بدخیمی های پیش از سرطان سرویکس هستند.

این ویروس از طریق رابطه جنسی با فرد مبتلا به ویروس انتقال می یابد. ویروس HPV می تواند بدون هیچ علامت و نشانه ای در فرد مبتلا حضور داشته باشد.

HPV چگــونه انتشار می یابد؟

این ویروس از طریق رابطه جنسی با فرد مبتلا به ویروس انتقال می یابد. ویروس HPV می تواند بدون هیچ علامت و نشانه ای در فرد مبتلا حضور داشته باشد.

چه میــزان از HPV مشکل سـاز است؟

در اغلب مــوارد میـزان ویـروس در بــدن به طـور خـود به خود کاهش یافته و مشکلی برای سلامت فــرد ایجاد نمی کند اما درغیر این صورت ایجاد زگیل های تناسلی و ابتلا به سرطان را در پی خواهد داشت.

زگیل تناسلی معمولا به شکل یک برآمدگی کوچک و یا گروهی از برجستگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. این ضایعات می توانند کوچک یا بزرگ، برآمده یا مسطح و یا به شکل گل کلم باشند.

چه میزان از HPV سبب ایجاد سرطان می شود؟

HPV علاوه بر ایجاد سرطان گردن رحم می تواند سبب ایجاد سایر سرطان ها از جمله سرطان واژن، آلت تناسلی، مقعد و اوروفارنکس شود. عمدتا ایجاد سرطان توسط ویروس HPV سال ها به طول می انجامد.

انواعی از ویروس HPV که سبب ایجاد زکیل تناسلی می شوند لزوما همان گونه های ایجاد کننده ی سرطان نمی باشند. سرطان گردن رحم دومین سرطان شایع در زنان کشورهای در حال توسعه است (با حدود ۴۴۵۰۰۰ مورد جدید در سال ۲۰۱۲ که این میزان ۸۴٪ از موارد جدید در سراسر جهان می باشد.) در سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۷۰۰۰۰ زن بر اثر ابتلا به سرطان سرویکس جان خود را از دست دادند که بیش از ۸۵٪ این مرگ و میرها در کشورهای کم در آمد روی می دهد.

واکسن های علیه گونه های پر خطر HPV (تایپ 16 و 18) برای استفاده در بسیاری از کشورها تایید شده است.

چگونه از HPV و مشکلات ایجاد شده توسط آن پیشگیری کنیم؟

برای مقابله با این ویروس راهکارهایی وجود دارد که بهترین آن ها استفاده از واکسن است. واکسن های HPV بسیار مؤثر و بی خطر هستند. این واکسن ها می توانند سبب ایجاد ایمنی علیه HPV و بیماری های ایجاد شده توسط آن (مانند سرطان) در زنان و مردان شوند. واکسن HPV در سه نوبت شش ماهه تزریق می شود و دریافت هر سه نوبت واکسن برای ایجاد ایمنی ضروری است.

منابـع